Via Ferrata Bat-kružna ruta preko Velikog Crnopca

Via Ferrata Bat
Subota, 14. listopada 2023.
Osnovne karakteristike via ferrate Bat - Crnopac
Staza posjeduje sve elemente dobre ferrate (u inoks izvedbi) – lak pristup automobilom i brz pristup ferrati. Na putu prema vrhu Veliki Bat, penje se po njegovom zapadnom prozračnom grebenu s kojeg se pružaju nezaboravni pogledi. Prolazi se preko polica, ovalnih, oštrih i nazubljenih vertikalnih atraktivnih stijena, koje se neprekidno izmjenjuju. Ferrata je dobro izvedena sa stajališta sigurnosti, stoga je pogodna i za neiskusne planinare, ali kao i svaka ferrata traži pažnju i koncentraciju.

Pogled na Veliki Bat s grebenske staze prema Velikom Crnopcu

PRISTUP AUTOMOBILOM (do prijevoja Prezid kod Gračaca)
Pristup automobilom vrlo je jednostavan: Od Gračaca – (kružnog rotora) nastaviti vožnju lokalnom cestom prema Obrovcu do prijevoja Prezid (7,5 km) od kuda započinje uspon prema Ferrati Bat i putu Malog Princa.
Lokacija pristupa:https://maps.google.com/?q=44 15.195,15 48.600

ISHODIŠTE POHODA - SMJER KRETANJA (s karakterističnim putnim točkama)
Parkiralište na makadamskoj cesti na prijevoju Prezid (760 m), Veliki Bat (1381 m), Veliki Crnopac (1404 m). Silazak kružno do prijevoja Prezid (760 m). Ukupna dužina gpx traga 6,9 km. Vrijeme gpx traga 5 h i 26 minuta. Minimalna visina (759 m), maksimalna (1406 m). Visinska razlika pri usponu 835 m, pri silasku 760 m. Visina polazišta 760 m. Visina odredišta 1381 m. Prosječan nagib 18%.

Točno, nakon deset godina mog prvog posjeta masivu Crnopac i stazi „Putu Malog Princa i vrhu Velikog Crnopca“, došlo je vrijeme da ponovo odškrinem vrata i zavirim u  jedno donedavno gotovo neprohodno carstvo ljutog krša i kojekakvih kraških oblika, prepunih opasnih, ovalnih, oštrih i nazubljenih vertikalnih stijena, jama, vrtača i… Za sve planinare i ljubitelje prirode, ovo je još jedno bogatstvo za bolje upoznavanje Južnog Velebita i masiva Crnopca,a tome je doprinijela novootvorena i atraktivna Via ferrata Bat.

Parkiralište na prijevoju Prezid-pripreme za pohod na ferratu Bat

Pristupni put ferrati
Pristup ferrati počinje od prijevoja Prezid po označenoj i ugaženoj stazi (101 ) koja se postupno uzdiže, prolazeći kroz nisko raslinje. Nakon nekoliko minuta hoda dolazimo do prirodnog bunara, gdje staza  skreće lijevo i dalje vodi kroz visoku bukovu šumu, zatim ubrzo dovodi do raskrižja planinarskih putova: desno odvaja se staza za Veliki Crnopac, mi nastavljamo lijevo u smjeru Tatekovog skloništa-Crnopac i Putu Malog Princa.

Na prvom raskrižju

Od ovog križanja staza započinje oštri uspon i vodi nas sjevernim dijelom padine, preko predjela Đurđinovac, a potom nastavlja umjerenijim usponom. Nakon 50 minuta laganog hoda i prijeđenih 1,6 km dolazimo do raskrižja na kojemu se desno odvaja staza koja vodi po ferrati, lijevo sklonište Crnopac i staza Put Malog Princa. Do ovog račvanja, to je zajednički put za oba odredišta.Na stazi prije ulaska na ferratu postavljena je informativna tabela s tehničkim detaljima i opisom ferrate.

Tehničke karakteristike ferrate Bat s tabele na ulazu
Dužina sajle: 756 m
Ukupna dužina: 1.040 m
Visinska razlika: 370 m
Ocjena: PD (talijanska ljestvica težine), po austrijskoj ljestvici težina:  (A, A/B i B)
Tehnička ocjena: (1-3) 2
Fizička zahtjevnost: (1-3) 2
Eksponiranost: (1-3) 2

Informativna tabela na ulazu u ferratu

Sam početak obećava dozu adrenalina. Naime, slijedi malo penjanja uz pomoć metalnih gazišta u obliku klanfa i pri vrhu na izlasku iz stijene treba zaobići izloženiju stijenu bez gazišta. Nakon toga slijedi lakši dio staze, na kojem gotovo i nije potrebno osiguranje sa sajlom. Odmah, iza toga, slijedi jedan atraktivan kosi uspon do izlaska na vrh stijene, od kuda  dalje nastavlja položeniji dio ferrate.

Pogledi na atraktivniji dio ferrate

Uzbudljiviji detalji atraktivnije stijene

Preko oblih i glatkih stijena uz rijetka gazišta. Na takvim djelovima penjanje se odvija uz pomoć trenja

Sa ovog zapadnog grebena otvara se prelijepi pogled na susjedni vrh Ćelavac i akumulacijsko jezero Ričice. Dovršeno je 1985. godine, prvobitna namjena bila je navodnjavanje okolnog područja. Izgradnjom akumulacije potopljena su još 4 sela: Parlovi, Dujmovići, Gujići i Topalušić za potrebe revizibilne hidroelektrane Velebit, s kojom je povezana kanalom, koji vodi ispod Velebita.

Prva zanimljiva i atraktivna stijena za penjanje, a nije teška

Zanimljiv detalj uspona, gdje je potrebno više pažnje

Neposredno prije polovine puta dolazimo do najatraktivnijeg dijela ferrate. Pred nama se ukazala  vertikalna stijena visoka 15-ak metara, na kojoj su postavljena metalna gazišta, koja osiguravaju siguran uspon do vrha stijene.

U nastavku puta, neprekidno se izmjenjuju izazovne i atraktivne stijene, ali ne preteške, ugodne za penjanje. Ne žurimo, uživamo u svakom trenutku uspona. Često se zaustavljamo i fotografiramo kako bi zabilježili svaki nepovratni trenutak u planini, a i vrijeme nam ide u prilog.

Ferrata je dobro izvedena, prolazi između i preko stijena, čineći je zanimljivom i atraktivnom za penjanje, tim je užitak veći. Konačno, dolazimo podno vrha Veliki Bat do najzahtjevnijeg dijela ferrate. Na ovom završnom dijelu stijena je glatka i okomita, treba više snage u rukama. Uspon se odvija uz pomoć trenja. Kako na stijeni ima uskih žljebova, gojzerice dobro drže, stoga se može popeti bez većih poteškoća. Izlaskom na vrh Veliki Bat, nagrađeni smo neizmjerno lijepim panoramskim vidicima.

Završni, najzahtjevniji uspon na vrh Veliki Bat

Završni i nazahtjevniji uspon na vrh, može se svrstati u težini po austrijskoj ljestvici B/C

Vrh Veliki Bat s nadmorskom visinom (1381 m), označen je metalnom pločom pričvršćene na stijenu i natpisom „Via ferrata Bat“ – KRAJ / END

Zajednička fotografija vrh – Veliki Bat

Nakon duže pauze za odmor i marendu, spremni  smo nastaviti prema Velikom Crnopcu i na taj način završiti kružnu rutu do prijevoja Prezid.
Silazak ferratom je zabranjen, stoga, potrebno je odabrati jednu od dvije mogućnosti silaska preko Tatekovog skloništa „Crnopac“ ili preko grebena Malog i Velikog Crnopca. Odabrali smo ovu drugu varijantu, čini nam se atraktivnijom, obzirom da se radi o grebenskoj stazi do Velikog Crnopca te silazak do Prezida.  Naime, teren Crnopca je iznimno težak i opasan, krševit, ispresijecan brojnim kukovima, ponikvama, na dijelovima i zahtjevan, stoga je vrlo atraktivan i inspirativan.
Od vrha Velikog Bata slijedi 50-tak metara strmi silazak u vrtaču (ponikvu) koja nalikuje manjem amfiteatru okruženom sivilom neobičnih stijena raznih oblika, iz koje se izlazi na greben i vrh Mali Crnopac. U nastavku slijedimo razglednu grebensku stazu  koja vodi do vrha Veliki Crnopac. Staza je dobro označena, a na djelovima osigurana je klinovima i sajlom.

Strmi silazak u ponikvu-vidljiv iz ove dvije fotografije

Izlazak na vrh Malog Crnopca

U moru stijena nastavljamo put dalje koji nas nosi poput vala - neprekidnim penjanjem, spuštanjem, skakanjem, nakratko po ravnom, pa opet penjanje, tako dolazimo do križanja putova, gdje se ova staza spaja sa stazom koja dolazi od  Prezida.

Fotografije s grebenske staze prema vrhu Veliki Crnopac

Od vrha Bat do vrha Veliki Crnopac trebalo nam je 1 h i 30 minuta, naravno, uz neprekidno zastajkivanje i fotografiranje. Dolaskom na vrh odlažemo ruksake, presvlačimo se i uživamo u prelijepom pogledu i dobroj vidljivosti, koja nam omogućuje prepoznavanje okolnih vrhova južnog Velebita, Like i Ravnih Kotara.

Pogled na greben Crnopca i na vrhove Mali Crnopac i Veliki Bat

Zajednička fotografija na vrhu Velikog Crnopca

Crnopac  je najviši vrh  južnog Velebita (1404 m), a proteže se u smjeru sjeverozapad – jugoistok. Sam vrh je pitom i travnat, dok su u njegovu podnožju kukovi sa izrazitim obilježjem ljutog krša.

Nakon duže pauze, nastavljamo silazak istom grebenskom stazom do raskrižja planinarskih staza: ravno nastavlja grebenska staza prema vrhu Veliki Bat, i skloništu Crnopac, mi skrećemo lijevo na stazu koja vodi južnom stranom padina Crnopca. Od križanja, staza se strmo spušta najprije kroz šumu, a potom izlazi na kamenjar i pri kraju puta ponovo kroz šumu do Prezida. Nakon 1 h hoda prolazimo pored napuštenih Veselinovića stanova, na kojima su vidljivi ostaci zidina i nekadašnjeg načina života.

Ostaci napuštenih Veselinovića stanova

Desetak minuta dalje od Veselinovića stanova staza izlazi iz oštrog kamenjara i dalje kroz nisko raslinje vodi po ugodnijem putu. Na tom dijelu ispred nas otvara se lijep pogled na Ćelavac, a u daljini vidi se i Sveto Brdo.
Tako se po šumskoj stazi spuštamo dalje i dolazimo do križanja putova: u odnosu na smjer kretanja, desno staza vodi po sjevernoj strani do skloništa Crnopac, mi skrećemo lijevo i nastavljamo silazak istim putom uspona do parkirališta na prijevoju Prezid.

Ukoliko se planinarski izlet obavi prema planu ili čak i prije, kao što je to u našem slučaju, stvorio se višak vremena, kojeg smo iskoristili i posjetili plato Pueblo i vidikovac Pariževačka glavica, od kuda je najspektakularniji  vidik na kanjon Zrmanje. Kanjon je očarao i tvorca Winnetoua koji je upravo ovo područje odabrao za snimanje svog kultnog filma.

Kanjom rijeke Zrmanje

Tako, u večernjim satima iznad kanjona Zrmanje završava naša avantura ferratiranja i planinarenja na južnom Velebitu, a nakon toga uslijedila je nagrada uz dobru večeru i povratak doma.
U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu i na topo karti, vertikalni profil staze, 3 D profil te album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim blogom.