Planinarski dom Studenac-Devojački grob -TREM-Sokolov kamen-Mosor-pl-dom Studenac

Četvrtak, 14. srpnja 2022.
Suva planina
  je planina u jugoistočnoj Srbiji, duga oko 35 km i široka 12 km, koja u geološkom i geografskom pogledu pripada Karpatsko-balkanskoj skupini planina na granici sa starijom srpsko-makedonskom masom. Proteže se u pravcu sjeverozapad-jugoistok u visinskim zonama od 250 m do 1810 m i počinje istočno od Niške Banje, a završava jugozapadno od Babušnice u Lužničkoj kotlini kroz koju protiče rijeka Lužnica. Sjeverna strana Suhe planine je odsječena, dok su južne padine pitome i prekrivene travnatim sagom. Izvor: Suva planina — Википедија (wikipedia.org)
Trem s nadmorskom visinom (1810 m), je najviši vrh Suve planine, zatim slijede vrhovi: Đorđina čuka ili Kostadinica (1735 m), Golemo stražište (1713 m), Litica (1683 m), Sokolov kamen (1523 m) te drugi niži vrhovi.

Pogled s Devojačkog groba na Trem

PRISTUP AUTOMOBILOM (do planinarskog doma Studenac na Suvoj planini)
Naš kolni pristup započinje od Niške Banje (gdje smo odsjeli). Put vodi kroz sela Jelašnica, Čukljenik, Donja Studena i Gornja Studena do planinarskog doma Studenac, koji se nalazi na području zvanom Bojanine vode. Dužina puta 17,5 km. Vrijeme vožnje 30 minuta.

Za ovaj planinarski izlet, početna točka uspona je Planinarski dom Studenac (870 m), Devojački grob - prijevoj između Trema i Sokolovog kamena (1300 m), Trem (1810 m), Sokolov kamen (1523 m), Raskrižje Mosor (936 m), Planinarski dom Studenac (870 m). Dužina gpx traga 18,8 km. Neto vrijeme gpx traga 6 h i 39 minuta. Minimalna visina 810 m, maksimalna 1810 m. Visinska razlika pri usponu 1295 m, pri silasku 1286 m. Visina polazišta 867 m. Visina odredišta 1810 m. Prosječan nagib 18%.

Uspon na Trem započinjemo s Bojaninih voda, od planinarskog doma "Studenac". Markirana planinarska staza vodi blago uzbrdo po makadamskoj cestu kroz šumu. Nakon 40 minuta laganog hoda i prijeđenih 2,3 km, staza napušta makadamsku cestu, skreće desno i ulazi na šumski planinarski put. Na početku staze nalazi se izvor vode- Ljubina česma od kuda dalje nastavljamo dobro ugaženom stazom zvanom „Kraljev put“ kroz visoku bukovu šumu sve do izlaska na Devojački grob i prijevoj između vrha Trem i vrha Sokolov kamen. Ova dionica puta od izvora do prijevoja duga je 2,1 km, vrijeme hoda 45 minuta. Od planinarskog doma Studena do prijevoja i Devojačkog groba dužina puta je 4,4 km. Vrijeme hoda 1 h i 25 minuta.

Planinarski dom Studenac na Bojaninim vodama-početna točka uspona na Trem. Neposredno pored doma nalazi izvor vode. Planina nosi naziv Suva po nedostatku vode zbog propustljivosti vapnenačkih stijena, dok vodom obiluje u svom podnožju.

Na ulazu s desne strane staze postavljeni su smjerokazi za uspone na pojedine vrhove Suve planine, kao što je vidljivo na fotografiji

Na početku uspona po makadamskoj cesti

U ovoj točki napuštamo makadamsku cestu i skrećemo desno na šumski planinarski put. S lijeve strane staze je postavljen putokaz.

Na početku staze se nalazi izvor vode - Ljubina česma

Pogled sa staze na Trem

Na stazi kroz visoku bukovu šumu do izlaska na prijevoj i Devojački grob

Devojački grob - prijevoj između Trema i Sokolovog kamena (1300 m) – na kom se nalazi raskrižje planinarskih putova.

Od prijevoja s desne strane se odvaja  staza koja vodi na Sokolov kamen (1523 m). Mi nastavljamo lijevo u smjeru Trema. Prijevoj je izvanredan vidikovac na vrhove Trem i Sokolov kamen. Krećemo u smjeru vrha Trem markiranom stazom, povremeno označena i zimskim markacijama. U prvom dijelu slijedimo travnatu stazu s blagim nagibom, da bi pri vršnom dijelu uslijedio nešto oštriji uspon po travnato- kamenitom terenu sve do dolaska na vrh Trem. Ova dionica puta od prijevoja do vrha Trem, nešto je zahtjevnija, treba savladati apsolutnu visinsku razliku od 500 m, na dužini puta 3 km.

Na prijevoju – Devojački grob – u pozadini Trem

Pogled na Sokolov kamen

Sjeverna strana vrha je kamenita i vertikalno se spušta 1000 m u dolinu

Dolazak na vrh Trem (1810 m)

Vrh je označen manjim zidanim kamenim stupom, u čijoj je blizini desetak metara južnije ispisan naziv vrha s nadmorskom visinom na metalnoj ploči pričvršćenoj na čeličnoj cijevi. Sjeverna strana vrha je kamenita, spušta se vertikalno 1000 m., dok su južne padine pitome i travnate. Pogled s vrha Trem pruža se u svim smjerovima. Posebno lijepo se ocrtava greben i vrh Sokolov kamen. Za lijepa vremena i dobre vidljivosti pogled se pruža na Kopaonik prema zapadu, na Prokletije i Šar planinu prema jugu, prema istoku najbližu Staru planinu.

Na vrhu Trem - fotografija s Dragicom Perić

Na vrhu Trem - fotografija s Matijom Perić

Zastava sponzora – Općina Lovran

Zastava – PD Knezgrad Lovran

Nakon duže pauze za odmor i marende, nekoliko fotografija i nastavljamo silazak istim putom uspona do Devojačkog groba – prijevoja između vrha Trem i vrha Sokolov kamen. Ova grebenska staza na Suvoj planini od Trema do Mosora spada u najatraktivnije grebenske staze u Srbiji, iz tog razloga je vrlo posjećena. Trem je dva puta godišnje cilj najmasovnije akcije pod nazivom „Zimski uspon na Trem“ i druga masovna akcija koja se održava dugi niz godina je „Noćni uspon na Trem“.

Pri silasku s Trema – pogled na Sokolov kamen, naš daljni cilj

Od prijevoja uspon nastavljamo grebenskom stazom u smjeru Soklolova kamena. U prvom dijelu staza je blago položena, zatim nastavlja nešto oštrijim usponom sve do izlaska na greben. U nastavku uspona slijedimo grebensku stazu u kombinaciji kamenitih i travnatih djelova, sve do dolaska na Sokolov kamen, koji se nalazi na nadmorskoj visini (1523 m). S ovog vrha, kao i sa cijelog grebena do Mosora, otvoreni su vidici na sve strane, a posebno se lijepo vidi grad Niš i niška kotlina te veliki dio južne Srbije.

Pogled unazad na prijevoj i Trem – blago položen dio staze u smjeru Sokolova kamena

Na kamenitom vršnom grebenu u smjeru Sokolova kamena

Sokolov kamen (1523 m) označen je nabacanom gomilom kamenja u koju je zabodena metalna štanga i na njenom vrhu okrugla metalna tabla, na kojoj je ispisan naziv vrha i nadmorska visina. Od Sokolova kamena započinje silazak. Grebenska staza na mjestima i neugodna, neprekidno gubi na visini. Nakon pređenih 1,8 km, nastavljamo planinarskom stazom koja vodi kroz šumu do repetitora i raskrižja putova podno Mosora. Od ovog križanja, staza oštro skreće ulijevo, nastavlja šumskom vlakom  i nakon prijeđenih 2 km izlazi na asfaltnu cestu, po kojoj nastavljamo još 380 m do planinarskog doma Studena, gdje i završava ova naša avantura planinarenja na Suvoj planini i usponu na Trem.

Na grebenskoj stazi pri silasku od Sokolova kamena

Silaskom do ovih „kamenih vrata“, nagrađeni smo lijepim cvijetnim motivom

Uski prolaz između stijena – nazvao sam ih „Kamena vrata“, od kuda započinje silazak stazom kroz šumu sve do raskrižja Mosor

Pogled na greben i stijenu Mosor

Repetitor - u pozadini Mosor

Raskrižje planinarskih putova

Od raskrižja po šumskoj vlaki

Izlazak sa šumske vlake na asfaltnu cestu, kojom dalje nastavljamo do planinarskog doma Studenac

Konačno, dolazak do planinarskog doma Studenac

U nastavku slijedi prikaz: gpx tragova na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze, 3 D profil te album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.