Otok Lošinj - Šetnica od uvale Mrtvaška preko crkve Sv. Ivan do Malog Lošinja

Otok Lošinj smješten je na sjevernom Jadranu  u Kvarnerskom zaljevu. Pruža se u smjeru sjeverozapad - jugoistok. Po veličini je 11. otok na Jadranu dug 33 km - širine koja varira između 4.70 km na sredini otoka do 0,25 km kod Malog Lošinja. Dužina obale je 112.7 km
Umjetno je razdijeljen na dva dijela na predjelu Privlaka, gdje je Lošinj najuži. Tu je napravljen umjetni kanal - dug je 70 m i širok 8 m, kako bi se izbjeglo sidrenje u buri izloženim sjevernim lošinjskim uvalama, odnosno da bi se izbjeglo zaobilaženje velikog dijela otoka kada se kanilo s istoka doploviti u Mali Lošinj, bez iskrcavanja robe u Velom Lošinju.

Lošinjski arhipelag obuhvaća  slijedeću skupinu otoka: otok Lošinj (74,68 km2), otok Unije (16,77 km), Ilovik (5,88 km2), Susak (3,76 km2), Vele Srakane (1,17 km2), te niz nenaseljenih otočića i grebena. Otok Lošinj je  11. najveći otok na Jadranu dug 33 km širine koja varira između 4.70 km na sredini otoka do 0,25 km kod Malog Lošinja. Dužina obale je 112.7 km

Otok Lošinj raspolaže brojnom mrežom raznovrsnih šetnica, biciklističkih staza, laganih pješačkih do vrlo zahtjevnih planinarskih staza, označenih planinarskim markacijama, ukupne dužine 180 km, protežu se čitavim otokom.

Arhipelag Lošinja od vidikovca Umpljak

PRISTUP AUTOMOBILOM (do uvale Mrtvaška na Lošinju)

Sa lovranskog mula krenuli smo državnom cestom D66 (Rijeka – Pula) do trajektnog pristaništa Brestova i dalje trajektom do Porozine na otoku Cresu. Na putu prema Lošinju imamo dva zaustavljanja. Prvo zaustavljanje na Osoru i obilazak njegove povijesne i stare gradske jezgre. Drugo zaustavljanje na Nerezinama, radi opskrbe hranom i pićem.

Potom, vožnju nastavljamo do Malog Lošinja i dalje glavnom prometnicom do raskrižja - ravno cesta vodi za Veli Lošinj,  tu treba skrenuti desno prema Čikatu i Sunčanoj uvali do prvog slijedećeg raskrižja i semafora, na kojem treba skrenuti lijevo prema trgovačkom centru i skladišnoj servisnoj zoni. Stotinjak metara naprijed na raskršću skrenuti lijevo na usku asfaltnu cestu koja vodi do kraja otoka do uvale Mrtvaška, gdje je naša ishodišna točka pohoda. Na putu prema uvali Mrtvaška  zaustavljamo se na vidikovcu brda Umpljak (171 m), odakle je najljepši pogled na grad Mali Lošinj.

ISHODIŠTE POHODA ( s karakterističnim putnim točkama)

Uvala Mrtvaška (3 m), uvala Balvanida (1 m), uvala Krivica (2 m), brdo Sv. Ivan i istoimena kapelica (251 m) i parkiralište u Malom Lošinju (2 m). Dužina staze 16,2 km. Aktivno vrijeme hoda 4 h i 30 minuta. Vrijeme stajanja 1 h i 23 minute. Ukupno vrijeme 5 h i 53 minuta. Savladana je visinska razlika pri usponu i spustu 634 m, pri silasku 506 m. Visina polazišta 3 m, visina odredišta 2 m. Minimalna visina 1 m, Maksimalna 250 m.

PD Knezgrad Lovran organiziralo je izlet i planinarenje na otoku Lošinj 15. prosinca 2013. Na izlet se prijavilo 30 planinara i planinarki. Prijevoz je organiziran autobusom. Vodič izleta Arijana Ferlan.

Sa lovranskog mula krenuli smo u 6 h prema trajektnom pristaništu Brestova i dalje trajektom do Porozine na otoku Cresu. Na putu prema Lošinju imamo dva zaustavljanja. Prvo zaustavljanje na Osoru i obilazak njegove povijesne i stare gradske jezgre. U Osoru u ljetnom periodu kada je sve otvoreno može se pogledati: Gradski muzej – nekada gradska vijećnica iz 15. stoljeća (ostaci još iz starokršćanskog doba i prije), Muzej sakralne umjetnosti – sakralna zbirka smještena u Biskupskoj palači osnovana je 1997. godine s građom iz riznice osorske katedrale, Katedrala sagrađena 1463 - 1498. Godine, Zvonik katedrale – istočno od crkve – djelo krčkog majstora Jakova Galeta iz g. 1575 Gradske zidine, Crkvica sv. Gaudencija – gotička jednobrodna građevina iz 14. st., Osorski perivoj skulptura „Kiparstvo i glazba“ – niz brončanih kipova na temu glazbe.

Osorska idila u jutarnjim satima i ulazak ribarske brodice u luku

Drugo zaustavljanje na Nerezinama, radi opskrbe hranom i pićem. Potom, vožnju nastavljamo do Malog Lošinja i dalje glavnom prometnicom do raskrižja - ravno cesta vodi za Veli Lošinj,  mi skrećemo desno prema Čikatu i Sunčanoj uvali do prvog slijedećeg raskrižja i semafora, na kojem skrećemo lijevo prema trgovačkom centru i skladišnoj servisnoj zoni. Stotinjak metara naprijed na raskršću skrećemo lijevo na usku asfaltnu cestu koja vodi do kraja otoka do uvale Mrtvaška, gdje je naša ishodišna točka pohoda. Na putu prema uvali Mrtvaška  zaustavljamo se na vidikovcu brda Umpljak (n/v 171 m), odakle je najljepši pogled na grad Mali Lošinj, na njegov cijeli malološinjski zaljev, otok Susak, Srakane i Unije, te na Osorčicu i Punta Križu, kao i na velebni Velebit.

Pogled na Mali Lošinj i njegov arhipelag

Od vidikovca Umpljak vožnju nastavljamo do uvale Mrtvaška, gdje dolazimo u 10 h i 45 minuta. Od ove uvale započinje naše planinarenje, bolje reći „obalarenje“ ili „lungomarenje“. Od svega toga ima ponešto. Put kojim ćemo proći je dio lošinjske transverzale ili dio Lošinjskog planinarskog puta -(LPP).

U uvali Mrtvaška  - na poćetnoj točki pohoda

Iz uvale Mrtvaška krenuli smo u 10 h i 50 minuta. Staza je dobro označena markacijama i ugodna je za hodanje. Cijelo vrijeme prati obalu i njene što veće, što manje uvale, a sve to na prosječnoj nadmorskoj visini 2 m do zadnje uvale Krivica, gdje započinje uspon prema brdu Sv. Ivan i istoimenoj kapelici.

Na početku staze

Sa ovog dijela puta otvara se prekrasan pogled na otok Sv. Petar i Ilovik.

Otok Sv. Petar i Ilovik

Nakon 15 minuta hoda dolazimo do prve uvale Pećna sa lijepom pješčanom plažom.

Uvala Pećna

Nakon kraćeg zadržavanja u uvali nastavljamo dalje do slijedeće. Na tom putu još nekoliko fotki dobro raspoloženog društva.

Na stazi prema Vinkovoj uvali

Vinkova uvala

Grupna fotografija na Vinkovoj uvali

Na ovoj uvali  se ne zadržavamo, već nastavljamo dalje prema slijedećoj većoj tj. uvali Plijeska. Na ovom dijelu staze susrećemo nekoliko dobro očuvanih bunkera i rovova iz II. Sv. rata. Nakon 20 minuta hoda od Vinkove uvale dolazimo do uvale Plijeska.

Uvala Plijeska

Na ovoj uvali postavljeno je spomen obilježje u obliku piramide na kojem piše – citiram „ Na ovom mjestu 24 i 25. rujna, 1943. godine u herojskom naletu borbe za slobodu borci 13 Primorsko – Goranske divizije i drugog Pomorsko – obalnog sektora mornarice izveli su prvi pomorski desant  u NOB_u.

Spomen obilježje u čast prvog izvedenog desanta

Nakon kraćeg zadržavanja, nastavljamo put dalje prema uvali Balvanida, gdje dolazimo točno u 12 h. U ovoj uvali odlučili smo napraviti veću pauzu i marendati.

Vrijeme marende u uvali Balvanida

Uvala Balvanida

Na ovoj uvali moguće je kampirati, a ima i restoran koji nosi isto ime kao i uvala. Uvala je dobro zaštićena i pogodna je za sidrenje manjih brodica. Tu je i izgrađen manji mulić. Za odmor i marendu odvojili smo 30 minuta, a potom nastavljamo put dalje do naše zadnje uvale Krivice, od koje ćemo nastaviti uspon prema najvišem brdu Lošinja. Ovaj dio staze koji vodi do uvale Krivica, razlikuje se od dosadašnje – ne prolazi uz obalu, već se udaljava od nje i vodi nas kroz maslinike i gustu borovu šumu.

Na stazi kroz maslinike

Dolazak u uvalu Krivica

Uvala Krivica

Nakon 20  minutne pauze, uspon započinje u 13 h 15 minuta od uvale Krivica do vrha brda Sv. Ivan i istoimene kapelice na nadmorskoj visini 251 m. Dužina uspona je 1,5 km, a savladava se visinska razlika 250 m, za što nam je bilo potrebno 45 minuta hoda.

Na početku uspona

Početak uspona

Od mora staza se postupno uzdiže i vodi nas kroz visoke ograde ograđene suhozidom, gotovo do pred izlazak na asfaltnu cestu.

Kratki predah za osvježenje. Dan je vedar i topao -  dovoljan za kratke rukave

Do kapelice Sv. Ivan dolazimo u 13 h i 50 minuta, tu susrećemo veliku grupu planinara. Po starom planinarskom dobrom običaju uvijek je lijepo sresti planinare i s njima proćakulati i razmijeniti mišljenja vezanih za pohode. Tako, doznajemo, da je PD Duga iz Rijeke organizirala izlet i planinarenje po Lošinju. Njihovom izletu pridružili su se članovi iz drugih društava: PD Opatija, Učka, Transverzalac, Elektroprimorje i Kamenjak, svi iz Rijeke -  ukupno 54 planinara i planinarke. Voditelj izleta je Bolto Gabrešek, predsjednik PD Osorčica  iz Lošinja, član HGSS stanica Rijeka, licencirani vodič, a pored toga aktivni planinar. Jedna zajednička fotografija sa našim članovima društva ispred kapelice Sv. Ivan.

Susret sa planinarima iz navedenih planinarskih društava

Na moju zamolbu  - vratili su se do kapelice kako bi napravili zajedničku fotografiju

Zajednička fotka ispred kapelice Sv. Ivan

Nakon fotografiranja pozdravljamo se u nadi da ćemo se sresti još koji puta u planinama ili izvan njih. Na kraju još jedna fotka naše planinarskog društva.

Nismo svi na okupu – nedostaje još 10 članova

Kapelica Sv. Ivana sagrađena  1775. godine (251 m). Na kapelici je postavljena ruža smjerokaza

Pogled sa ovog vidikovca je veličanstven na Veliki Lošinj, na otoke Male i Velike Orjule, planinski masiv Velebita, u daljini se vide i otoci Rab i Pag, sa druge strane horizonta spaja se more i nebo…

Pogled na Veli Lošinj

Nakon razgleda sa vidikovca nastavljamo spust do Velog Lošinja i kroz njegovo središte prelazimo na drugu stranu otoka i po lungomare prema Malom Lošinju, gdje nas čeka mini autobus.

Veli Lošinj

Na ovoj strani otoka šetnice su betonirane i lijepo uređene gotovo sve do Malog Lošinja, osim jednog manjeg dijela. Na ovom dijelu puta prolazimo nekoliko uvala kao što su: uvala Jakovka i Baldarka.

Na obalnom šetalištu prema Malom Lošinju

Lungomare – Valeškura – u pozadini greben Velebita

U Mali Lošinj dolazimo u 15 h i 50 minuta.

Dolazak u Mali Lošinj, a potom nastavljamo vožnju prema doma. Na Osoru se zaustavljamo zbog mosta koji se otvara u 17 h za prolaz plovila.

Prolaz glisera kroz osorski kanal

U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu i na topo karti, vertikalni profil staze, link -  albuma fotografija.