Kastavska šetnica: Kastav-Breza-Škalnica-Klana-Kastav

Nedjelja, 27. prosinca 2020.
Nakon duže planinarske neaktivnosti, zbog loših vremenskih uvjeta, konačno, ukazao se jedan lijep i sunčan zimski dan kojeg smo iskoristili za izlet i planinarenje. Za tu priliku odabrali smo mjesto Kastav i poznate kastavske šetnice. Kastav je neiscrpan izvor planinarskih staza, šetnica, biciklističkih ruta i neistraženih manje poznatih vrhova i puteljaka.

Naime, u zaleđu grada Kastva nalaze se zelene oaze šuma Loze i Lužine, kroz koje su uređene tri kastavske šetnice – Puž (5,3 km), Zec (10,3 km) i Srna (16,4 km). Šetnice su obilježene potrebnim putokazima i informacijskim pločama, kao i posebnim turističkim oznakama, kako bi se razlikovale od uobičajenih crveno – bijelih planinarskih markacija. Kroz kastavske šume uređeni su i brojni planinarski putevi: Kastav - Klana; Kastav – izvor Rječine; Kastav – sjeverni Mačkov vrh – Veliko Židovje (dionica Riječke planinarske obilaznice).

Zajednička fotografija na sjevernom Mačkovom vrhu (503 m)

Ishodište pohoda Kastav - stara ruševna crkva Crekvina (363 m), raskrižje Zvirić ( 390 m), sjeverni Mačkov vrh (503 m), Breza – crkva Majke Pomoćnice (471 m), Škalnica – Vatrogasni dom (590 m), Klana (560 m). Povratak kružnom stazom Veliko Židovje (661 m), južni Mačkov vrh (504 m), Zvirić (390 m), Kastav (363 m). Ukupna dužina staze 27,3 km. Vrijeme gpx traga 7 h i 32 minute. Minimalna visina 336 m, maksimalna 711 m. Visinska razlika pri usponu 1255 m, pri silasku 1242 m. Visina polazišta 363 m. Visina odredišta 611 m. Prosječan nagib 10%.

Peteročlana mala ekipa u sastavu Dragica, Matija, Gojko, Sanjin i moja malenkost za ovaj današnji izlet i planinarenje odabrali smo kombinaciju spomenutih šetnica i vrhova slijedećom kružnom rutom: Kastav – Zvirić - sjeverni Mačkov vrh – Breza – Škalnica – Klana - povratak kružno - vrh Veliko Židovje - južni Mačkov vrh – Zvirić - Kastav.

Za ovaj planinarski izlet ishodišnu točku pohoda odabrali smo ruševnu crkvu – Crekvina (363 m), od koje započinjemo  pohod u 9 h i 10 minuta širokom makadamskom cestom koja vodi prema naselju Breza i prolazi spomenutim kastavskim šumama (Loza i Lužina). Na putu prolazimo uz ranč Sivi vrabac (škola jahanja) i nakon prijeđenih 950 m i 15 min laganog hoda dolazimo do raskrižja putova: lijevo odvaja se Eko staza-Loza - Majevi vrh (40 min), desno Zvirić 30 min i Breza (1 h i 45 min.). Od ovog raskrižja slijedimo markirani put kojim nas nakon 20 minuta dovodi  do Zvirića i raskrižja putova.

Područje Zvirića dobilo je ime po izvoru vode – Zvirić, danas kaljuži pored šumskog puta za selo Jelovičani. Nekad je ovdje bilo granično područje na kojem je Jugoslavenska kraljeva vojska na lokaciji zvanoj „Vojvoda Vuk“ izgradila vojarnu koja je s vremenom srušena. Uz vojarnu izgrađena je i cisterna, koja se i danas koristi. Lovci iz lovne grupe Kastav, lovačkog društva Lisjak na tom su mjestu 1985. godine postavili limenu kućicu, koja je kroz godine dograđena i uređena u lijepu lovačku kuću na usluzi lovcima, ali i izletnicima za druženje, odmor i okrjepu. (Izvor info tabla postavljena na raskrižju Zvirić).

Kastav - Na ishodištu pohoda ispred ruševne crkve Crekvina – spremni za pohod

Raskrižje putova: lijevo Majevi vrh (40 min.) - Eko staza „Loza, desno Zvirić (30 min.) – Breza (1:45 h)

Na stazi prema Zviriću

Zvirić – raskrižje putova

Od Zvirića nastavljamo šetnicom Kastav- Klana prema slijedećem našem odredištu sjevernom Mačkovom vrhu. Na tom putu nakon prijeđenih 10 minuta hoda dolazimo do slijedećeg križanja, na kojemu se lijevo odvaja staza za Stanić vrh, mi nastavljamo desno prema sjevernom Mačkovom vrhu. Nedugo od ovog križanja dolazimo do odvojka s lijeve strane koji vodi za Šparožnu jamu, zatim u produžetku do odvojka s desne strane za sjeverni Mačkov vrh. Za 10-ak minuta uz nekoliko serpentina koje vode kroz atraktivni kamenjar stiže se do njegova vrha s nadmorskom visinom 503 m.

Vrh je obilježen betonskim stupom iz 1927. godine, ispod kojeg se nalazi limena kutija s upisnom knjigom i žigom. Vrh predstavlja lijepi vidikovac na sve strane svijeta. Silazak istim putom uspona na stazu koja dalje vodi prema Brezi. Od ove točke do Breze preostaje nam 1,3 km ili 15 minuta laganog hoda po šumskoj cesti. Dobro je znati, da ova dionica puta od Kastva do Breze vodi šumskom - makadamskom cestom osim uspona na sjeverni Mačkov vrh u dužini 7 km, za što nam je bilo potrebno 1 h i 45 minuta.

Na stazi kroz kamenjar prema sjevernom Mačkovom vrhu

Sjeverni Mačkov vrh (503 m) - visine vrhova uzete su iz službenih karata Hrvatske geodetske uprave: TK25, HOK i DOF-toponimi

Sjeverni Mačkov vrh

Grobničke Alpe sa sjevernog Mačkova vrha

Zajednička fotografija na sjevernom Mačkovom vrhu

Dolazak u Brezu – Crkva Marije Pomoćnice. Na cesti pored  crkve je i raskrižje putova: desno nastavlja šetnica Zec, lijevo Škalnica.

Informacijska ploča sa iscrtanom kartom šetnica: Puž, Zec i Srna – svaka označena s drugom bojom.

Nakon kraće pauze za okrijepu, nastavljamo uspon prema naselju Škalnica. Staza najprije vodi kroz naselje asfaltnom cestom, zatim ulazi na šumski seoski kolni put, koji nas vodi u smjeru Škalnice. Staza je dobro obilježena i ne stvara problem za orijentaciju. Ova dionica puta od Breze do Škalnice duga je 4,7 km  - vrijeme hoda 45 minuta. Nije zahtjevna, visinska razlika pri usponu je svega 120 m, pa ne predstavlja veći napor.

Napomena: kada smo došli markiranim putom do prve kuće u Škalnici (seoski kolni put) na ogradi piše „privatan posjed – zabranjen prolaz“, samo za vlasnike parcela dozvoljen. U tom trenutku našao se i vlasnik posjeda, koji nam je dopustio da prođemo. Na naš upit – kako da zaobiđemo dosadašnji markirani put, odgovorio je okolo kroz šumu – taj dio puta nije ničim označen, niti se znade kuda ide. U nastavku puta staza nas vodi asfaltnom cestom kroz naselje do vatrogasnog doma, gdje završava asfaltna cesta i izlazak iz naselja.

Asfaltnom cestom kroz naselje Breza

Na stazi prema Škalnici

Vatrogasni dom – Škalnica

Od vatrogasnog doma ulazimo na planinarski put. Od ove točke vodi „Križni put“ prema Velom vrhu. Na dužini od 200 m nalaze se 3 postaje, nakon toga Križni put zavija lijevo, a mi slijedimo markiranu stazu ravno. Na tom putu uz stazu nalaze se dvije napuštene zgrade – zvane „Barutana“. U nastavku, staza dalje vodi kroz predjel između- s desne strane vrha Golaš i s lijeve strane doline Rojno iznad kojeg se izdiže Stari breg (757 m).  Kada se prođe spomenuti predjel staza nas ubrzo dovodi do  predjela Boršt, na kojem se doseže najveća visina ove šetnice (711 m). Od ove točke slijedi umjereni spust kroz borovu šumu do ulaska u Klanu. Staza u nastavku vodi kroz naselje Zatrep do mjesta križanja puteva kod stare Taverne (560 m), gdje i završava šetnica Kastav – Klana.

Prva postaja Križnog puta – neposredno pored vatrogasnog doma

Treća postaja Križnog puta

Na stazi prema barutani

Nekadašnja barutana

Nedaleko iza barutane staza oštro skreće desno i vodi predjelom Boršt prema Klani

Izlazak iz šumske staze na asfaltnu cestu  - Klana u naselju Zatrep iznad kućnog broja 25. Staza nas dalje vodi asfaltnom cestom kroz naselje do križanja puteva i stare Taverne, gdje ova šetnica Kastav – Klana i završava.

Tu završava šetnica – Kastav – Klana

Od ove točke nastavljamo put prema Kastvu - Riječkom planinarskom obilaznicom (RPO) u kombinaciji sa kastavskim šetnicama. Nastavak staze vodi po građenom seoskom putu kojim nakon 5 minuta laganog hoda izlazimo na veliko polje preko kojeg dolazimo na južnu stranu polja. Nakon toga, staza se umjereno penje uzbrdo do prijevoja između s desne strane Malog i s lijeve strane Velikog Židovja. Od prijevoja staza skreće lijevo, vodi kroz šumu  prema istoku do vidikovca podno vrha Veliko Židovje. S ovog vidikovca najbolji je pogled na naselje Klana, od kojeg se za 5 minuta  dolazi na vrha Veliko Židovje.

Vrh Veliko Židovje s nadmorskom visinom (661 m) je manji izduženi travnati greben na kraju kojega je izgrađen bunker (u vrijeme određivanja Rapalske granice, koji je služio kao osmatračnica). Na bunkeru je ugrađen žig i ispisan naziv vrha s nadmorskom visinom. Sam vrh predstavlja lijep vidikovac na sve strane. Posebno se lijepo vide Grobničke Alpe, dio vrhova Gorskog Kotara, Kvarnerski zaljev, greben Učke i dijela Ćićarije..

Na građenom seoskom putu prema polju

Staza vodi preko polja

Od prijevoja prema vidikovcu i Velikom Židovju

S vidikovca ispod vrha Veliko Židovje - pogled na Klanu

Klana s vidikovca ispod vrha Veliko Židovje

Betonski bunker je služio kao osmatračnica

S vrha Veliko Židovje – pogled prema Kvarnerskom zaljevu, grebenu Učke i dijelu Ćićarije

Grobničke Alpe viđene s vrha Veliko Židovje

Zajednička fotografija na vrhu  - Veliko Židovje (661 m)

Dakle, nakon potpisivanja Rapalskog ugovora Talijani su počeli sa utvrđivanjem nove granice i gradnjom brojnih objekata:
1. betonski bunkeri s čeličnim okruglim kupolama i s pravim labirintom podzemnih hodnika i prostora za opremu, zalihe i streljivo (Pod Klanac, Veliko Židovje, Mlaka, Gumance, Gumanačka, Bajta)

2. protutenkovski zidovi (Pod Klanac, Liskovac, Mlaka, Strgarije, Bajta)
3. razne kasarne (klasične: Klana, Korenika, Gumance, Želizna vrata, Bajta, Lumbrela)
4. kasarne za financu (carinike) (Pod Klanac, Sv. Rok, Škalnica, Studena, Dno, Trstenik)
5. kasarne za šumsku policiju (Vrh Bliznic)

Blokada „Židovje „(„Monte Murato“)
Dolazeći iz smjera Rijeke „Petrolejskom cestom“, malo prije raskršća za Brezu,  na vrhu Velog Židovja može se primijetiti (ukoliko to gusto zelenilo dozvoli) betonski osmatrački bunker. Malo dalje slijedi betonski protutenkovski zid, dok se vojarne nalaze s desne strane neposredno uz cestu, ispod brda Malo Židovje.

Detaljan opis na linku – autora Vladimira Tomića: http://www.klana.net/alpski_bedem.html

Nakon duže pauze koju smo iskoristili za odmor i marendu i uživanje u prekrasnom vidikovcu, silazak s vrha nastavljamo istim putom uspona do izlaska na križanje s putom koji dalje vodi prema Kastvu. Od ove točke nastavljamo šumskim kolovozom i nakon stotinjak metara niže s desne strane puta nalazi se malena kapelica.  Tu pored kapelice staza napušta kolovoz i ulazi na planinarsku šumsku stazu, prelazimo „petrolejsku cestu“ (oprez!) i šumskim stazama nastavljamo prema južnom Mačkovom vrhu. Ova dionica puta u dužini 4,7 km prolazi pored spomenute kapelice, zatim preko Blažićeva vrha (452 m), Karaule, te do križanja sa stazom s desne strane koja vodi za južni Mačkov vrh. Vrijeme hoda 1 h i 25 minuta. Na ovom križanju s desne strane se nalazi ruševna zgrada, na stijeni ispisan naziv Karaula. Pored nje prolazi staza za uspon na južni Mačkov vrh, do kojeg se stiže za 10-ak minuta.

Kapelica

Kroz šumu na položenom dijelu staze

Na stazi neposredno prije južnog Mačkova vrha

Smjerokaz za južni Mačkov vrh

Zarušeni objekt izgrađen u sklopu Rapalske granice

Južni Mačkov vrh (504 m)

Pogled s južnog na sjeverni Mačkov vrh

S ovog južnog kao i sjevernog Mačkova vrha pruža je lijepi pogled na sve strane. U stijeni je ugrađen žig. Kraća pauza, nakon koje je uslijedio silazak istim putem uspona do raskrižja. Nastavak puta vodi preko predjela šume Lužina do Zvirića, a dalje istim putem uspona do Kastva- ishodišne točke pohoda, gdje i završava ova lijepa avantura planinarenja po kastavskim šetnicama.

Lovačka kuća "Zvirić" - grupa Kastav - Lovačko društvo "Lisjak

Kraći odmor na Zviriću

Dolazak u Kastav

U nastavku slijedi: prikaz gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze, 3D profil staze te link na album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.