Greben Čaven – uspon na vrh Kucelj

Nedjelja, 03. travnja 2016.
Greben Čaven
nalazi se u Primorskoj ili Slovenskom primorju nad Vipavskom dolinom. Raspon planine tvori južnu granicu Trnovske šume, područje naglašeno  Dinarskim karakteristikama s brojnim kraškim fenomenima kao što su ponikve, škrape, utori, žljebovi, travnata i šumovita područja s golim stijenama, pećinama i tipovima vegetacije, što ukazuje o  teškim vremenskim uvjetima. Njegov najviši vrh je Veliki Modrasovec (1535 m), a Kucelj najrazgledniji vrh s nadmorskom visinom (1237 m), s kojeg se otvara širok pogled na Vipavsku dolinu, Alpe i na Jadransko more. Na greben Čaven moguć je pristup iz više pravaca (3 osnovna pravca) vode od Stomaža, Lokavca i Predmeje. Naš odabir je uspon na Kucelj  od Predmeje. Isto tako, do koče na Čavenu može se stići i automobilom.

Pogled na greben Čaven s vrha Škol iznad sela Lokve

Pogled na vrh Kucelj

PRISTUP AUTOMOBILOM (do Predmeju iznad Ajdovščine)
Iz Opatije krenuli smo s tri osobna automobila u 6 h. Vožnju smo nastavili preko graničnog prijelaza Rupa – Ilirske Bistrice  do Postojne, od kuda dalje nastavljamo cestom H4 prema Novoj Gorici preko  Razdrto do Ajdovščine. U naselju Ajdovščina prolazimo industrijskom zonom do izlaska na Gorišku cestu i rotor - na trećem izlazu desno , zatim na Gregorčićevu desno i dalje na lokalnu usku slikovitu cestu 609, posebno njenoj ljepoti pridonose nekoliko tunela ručno probijenih kroz stijene (bez betona), koja nas dovodi do  Predmeju. Od samog centra pravac za (Čaven i Predmeju) dobro je označen putokazima i lako je za snalaženje. Dužina puta 112 km. Vrijeme vožnje bez stajanja 2 h.

Predmeja (899 m), Koča Antona Bavčerja na Čavenu (1242 m), Kucelj (1237 m), Lovačka kuća (890 m),  Mala Gora (1034 m), nastavak do koče A. Bavčerja na Čavenu (1242 m), te povratak do ishodišta pohoda Predmeja (899 m). Ukupna dužina staze 13,4 km. Vrijeme gpx traga 5 h i 35 minuta. Minimalna visina 875 m, maksimalna 1259 m. Visinska razlika pri usponu 1120 m, pri silasku 1129 m. Visina polazišta 899 m. Visina odredišta 1237 m. Prosječan nagib 19%.

Ekipa sastavljena od 12 članova iz 3 planinarska Društva (9 članova iz PD Knezgrad iz Lovrana, 2 člana iz PD Učka iz Rijeke i 1 član iz PD Viškova).  S parkirališta Predmeja krenuli smo u 8 h i 30 minuta. Prelazimo asfaltnu cestu koja dalje vodi za Lokve, penjemo se uz  nekoliko  kamenih stepenica i ulazimo na planinarsku stazu. Na samom početku staze postavljen je smjerokaz koji upućuje na planinarsku koču Antona Bavčerja na Čavenu -  (1242 m – 1 h i 15 min.). Na istom stupu stoji natpisna tabla koja nas upoznaje da se radi o stazi zvanoj „Zlatorogova Transverzala ponosa“. Naime, prije 6 godina pivovara Zlatorog proslavila je svoj jubilarni 185 rođendan s posebnim projektom pod imenom Zlatni rog popraćen ponosom, kojem su pridružili sedam društvenih događanja u sedam društvenih domova i vrhova. Danas je to najveći projekt planinarenja u Sloveniji na kojem sudjeluje gotovo 40.000 planinara. - Vidi više na: http://www.gremovhribe.si/o-transverzali#sthash.LepbwO6O.dpuf

Od ovog smjerokaza nastavljamo dobro označenom stazom koja  se postupno uspinje kroz visoku bukovu šumu, što nam za početak dobro dođe za lagano zagrijavanje. Nakon prijeđenih 1 km dolazimo do manjeg razglednog vidikovca i odmorišta. Tu je postavljen stol sa klupama, a vidik se pruža prema naselju Predmeja.

Pripreme za pohod

Smjerokaz na početku staze – smjer koča A. Bavčerja na Čavenu (1 h i 15 min.)

Na početku staze

Na početku puta kroz bukovu šumu

Na stazi kroz šumu – laganim usponom

Nakon prijeđenog 1 km, kratak odmor na manje razglednom vidikovcu – prema Predmeji

Cvijet kukurijeka u punom cvatu

Nakon odmora desetak minuta dalje ulazimo u područje šume prošarane kamenjarom. Uz stazu stoji natpis „Naravno okno – most“ udaljeno svega 20 m.

Staza prolazi između dvije stijene – kamena vrata. S desne strane je i prirodni kameni most

Prirodni kameni most

Od ovog mosta staza nastavlja nešto strmiji uspon i nakon desetak minuta izlazi  na makadamsku cestu. Tu skrećemo lijevo i nastavljamo makadamskom cestom u (prvom manjem dijelu i po asfaltu), te nas uskoro dovodi do vidikovca, od kuda se lijepo vidi Vipavska dolina, Golake i greben Nanosa. Na tom mjestu je i račvanje makadamskih putova. Desno odvaja se šumska cesta koja vodi do najvišeg vrha Čavena Veliki Madrasovec (1355 m). Od vidikovca desetak minuta dalje široka makadamska cesta dovodi nas do doma na Čavenu, gdje stižemo u 10 h i 10 minuta. Ispred doma zatekli smo nekoliko planinara i izletnika. Ispred doma napravili smo kraću pauzu za marendu i osvježenje.

Na stazi kroz rijetku bukovu šumu

Na cesti po asfaltu prema vidikovcu

Pogled s vidikovca na Vipavsku dolinu

Pogled na greben Nanosa

Zajednička fotografija na vidikovcu

Na putu prema domu

Koča A. Bavčerja na Čavenu (1242 m) smještena je južno podno vrha Malog Madrasovca (1305 m) na većoj travnatoj zaravni. Nakon kraćeg odmora i marende, s lijeve strane doma nalazi se raskrižje putova sa smjerokazima. Naš smjer je Kucelj. Od doma dobro označena staza ulazi u šumu i započinje lagani spust. Prvim dijelom staza vodi kroz šumu i nisko raslinje do raskrižja: lijevo odvaja se staza za koču na Maloj Gori (15 min) i Kamnje, desno za Veliki rob (1 h i 15 min.) i Kucelj (25 min.). Od ovog raskrižja po prvi puta ukazao se vrh Kucelj iznad šumskog raslinja.

Od doma na početku staze prema Kucelju

Pogled na vrh Kucelj od raskrižja

Od ovog raskrižja staza nastavlja šumskom vlakom u kombinaciji s planinarskim putom. Naime, važno je napomenuti, da je dom na Čavenu (1242 m) viši 5 m od vrha Kucelj (1237 m). Stoga, cijelo vrijeme ovog puta staza vodi blagim spustom, do mjesta gdje doseže najnižu točku (1120 m). Tu smo izgubili 122 m na visini  a potom započinje oštriji uspon na vrh Kucelj, gdje se moramo dignuti 117 m. Iako je visinska razlika svega 5 m između doma i Kucelja, na toj dionici puta valjalo se spustiti stotinjak m i toliko dignuti da bi došli na vrh Kucelja.

Od raskrižja staza vodi šumskom vlakom

U podnožju vrha Kucelj, od kuda slijedi umjeren – ne zahtjevan kratki uspon

Na stazi prema vrhu Kucelj

Vrh Kucelj (1237 m)

Kucelj se nalazi na južnim obroncima Trnovske šume, sjeverozapadno od Vipavske doline. Vrh je označen metalnim križom, pored kojega se nalazi žig i limena kutija s upisnom knjigom. Vrh je kamenit - prošaran travom. S njega se pruža lijepi pogled na Vipavsku dolinu, more, te na drugu stranu Trnovske šume i Julijske Alpe, prema sjeveroistoku vide se Golaki. Lijepo vrijeme iskoristili smo za odmor i okrjepu (nadopuna marendi).

Na vrhu Kucelj – vrijeme marende i odmora

Zajednička fotografija na vrhu Kucelj

Naš daljnji cilj spustiti se na Srednječavensku pot i po njoj do Lovske koče preko Male Gore do Koče na Čavenu. S vrha Kucelj započinjemo umjereni spust po travnatom dijelu staze prošarane kamenjarom. Nakon toga slijedi strmi dio spusta sve do izlaska na Srednječavensku pot i raskrižje putova: gledano iz pravca dolaska desno odvaja se staza za Vrtovin i Trnovo, lijevo za Lovsku koču, Malu Goru i Predmeju (Kamenolom). Od vrha Kucelj pri spustu gubimo na visini 350 m, što znači da se moramo jednako toliko i dignuti preko Male Gore do doma na Čavenu. Nastavljamo u smjeru Lovske koče po Srednječavenskoj poti. Ovaj naziv koriste domaćini (staro ime je Bošnarska pot).  Karakteristično je za ovaj dio staze da je  gotovo položen u dužini 1,5 km i vodi po izohipsi grebena na  prosječnoj nadmorskoj visini 890 m. Staza je ujedno i panoramska prolazi kroz šumu i preko nekoliko sipara (melišča), od kuda se pruža lijep pogled na Vipavsku dolinu.

Na početku pri silasku s Kucelja

Na spustu od vrha Kucelj po lakšem travnatom terenu

Na strmijem dijelu spusta

Raskrižje putova na Srednječavenskoj poti

Na položenoj Srednječavenskoj poti

Prelazak preko sipara ( manjeg razlomljenog kamenja)

Prelazak preko još jednog sipara

Lovska koča ( drugi naziv bivak „Črna Peč“ LD Čaven)

Kraća pauza i nastavak puta prema Maloj Gori. Preostaje nam 350 m uspona do doma na Čavenu. Staza počinje oštrijim usponom iznad Lovske koče i nakon nekoliko minuta izlazi na šumsku vlaku, od kuda dalje vodi po serpentinama na taj način ublažava strminu, te nas uskoro dovodi do  manje travnate zaravni – Mala Gora i planinarsku kuću smještenu ispod samog vrha Mala Gora (1043 m).

Na stazi po šumskoj vlaki

Uz stazu nalazimo na dosta šumskog cvijeća

Planinarska kuća na Maloj Gori

Na vrhu Male Gore (1034 m).

Preostaje nam još savladati dužinu puta do doma na Čavenu 1,3 km i visinsku razliku od 200 m, za što nam je trebalo 1 h i 30 minuta. Od Male Gore staza vodi u kombinaciji planinarskog puta i kolovoza – šumske vlake prilično strmim putom do izlaska na raskrižje, gdje završavamo kružnu stazu. Od ovog raskrižja vraćamo se istim putom do doma na Čavenu. Dužu pauzu u domu iskoristili smo za ručak i odmor, a nakon toga nastavili povratak istim putom kojim smo i došli do parkirališta na Predmeji, gdje i završava naša avantura planinarenja na Čavenu.

Povratak u dom - Koča A. Bavčerja na Čavenu (1242 m), ime je dobila po slovenskem domoljubu i planinaru Antonu Bavčerju

Vrijeme ručka u domu

Kraj puta - dolazak do parkiralište na Predmeji

U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze te link na  album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.