Uspon na Cincar od pl. doma Kruzi

Ponedjeljak, 08. kolovoz 2012.
Planina Cincar
 s najvišim istoimenim vrhom Cincar s nadmorskom visinom (2006 m), nalazi se u jugozapadnoj Bosni i to je najzapadniji Dinarski vrh viši od 2000 m.  Leži na prostranoj visoravni između četiri najveća kraška polja u BiH: na jugozapadu je Livanjsko polje, na jugoistoku Duvanjsko polje, na sjeverozapadu Glamočko polje i na sjeveroistoku Kupreško polje.

Južne i jugozapadne strane obrasle su planinskim pašnjacima, a sjeverne gustom uglavnom crnogoričnom šumom. Visoravni i planinske padine iznad Livanjskog i Glamočkog polja na nadmorskim visinama iznad 1100 m, pa do oko 1300 m, prekrivene su travnatim površinama koje su služile (danas u manjoj mjeri) za ispašu velikog broja ovaca. (Izvor: Dinarsko gorje)

Vrh Cincar od planinarskog doma Kruzi

Treći dan našeg boravka u livanjskom kraju predviđen je za uspon na Cincar i povratak doma. Kako je do Lovrana potrebno 5 do 6 sati vožnje, za vrijeme doručka smo odlučili, da uspone ne započnemo od dome Kruzi, već da skratimo dio staze koja vodi po makadamskoj cesti. Dan je prekrasan - sunčan i vedar. Koristim tu priliku i uspinjem se iznad doma kako bi napravio nekoliko fotografija zaravni Kruzi i doma.

Planinarski dom Kruzi (1265 m)

Od doma terencem se vozimo okvirno 5 km uz rub Glamočkog polja do mjesta od kuda započinje uspon. Naši domaćini, a ujedno i vodiči uspona na Cincar su : predsjednik PD Cincar gospodin Ivo Čeko iTomislav Čečura.

Ishodište pohoda sa sjeverozapadne strane planine – na rubu Glamoćkog polja (1372 m) - preko Jarma i dalje po hrptu do vrha Cincar (2006 m). Spust od vrha preko Švabinih štala (1400 m) do doma Kruzi (1265 m). Dužina staze 9,2 km. Aktivno vrijeme hoda  2 h i 36 minuta. Vrijeme stajanja 1 h i 11 minuta. Ukupno provedeno vrijeme 3 h i 48 minuta. Visinska razlika pri usponu 763 m, pri silasku 872 m. Minimalna visina 1257 m , a maksimalna 2008 m. Visina polazišta 1372 m. Visina odredišta 2006 m. Prosječan nagib 12%.

Uspon započinjemo u 9 h i 25 minuta preko Jarma se krećemo  prema sjeverozapadnom dijelu planine, a potom se uspinjemo prema hrptu koji vodi do vrha. Dan je lijep i sunčan, ali puše bura, na momente orkanski udari. Dodatno se odijevamo kako bi se zaštitili. Zbog hladnoće i jake bure veliki dio članova pohoda je odustao. Samo oni najhrabriji krenuli su dalje.

Na početku uspona_pogled na Glamočko polje

Po travnatoj stazi put nastavljamo prema kamenitom hrptu. Na ovom dijelu markacije nema, ali nije se teško orijentirati jer je vrh vidljiv. Na putu prema grebenu naišli smo na više oznaka sa minskim poljima i bunkerima_(skloništa) iz Domovinskog rata. Naši domaćini nas uvjeravaju, da je uspon siguran i da nema mina.

Ovo je jedan od bunkera

Sve što više dobivamo na visini bura je jača i hladnija, na udare tako jaka, da me nekoliko puta vraćala korak nazad ili me gurala u stranu. Nakon jedan sat hoda vidimo vrh Cincara obavijenog  svijetlim oblakom.

Vrh pokriven oblakom

Zbog jake bure ne hodamo po vrhu hrpta, već smo se spustili desetak metara ispod, kako bi se barem malo zaštitili.

Hod po desnoj strani hrpta

Pored bure pri vrhu susrećemo i mraz, koji pojačava osjećaj hladnoće, uhvaćen na travi bijeli se kao da je pao snijeg.

Na stazi pokrivenoj mrazom

Na kraju imali smo sreće, magla i oblaci se razilaze, ali bura ne posustaje, dapače, još više pojačava. Uz nekoliko kraćih zastajkivanja za potrebe odmora i fotografiranja, uspon do vrha trajao je 1 h i 20 minuta. Na vrh Cincara ( 2006 m n/v) stigli smo u 10 h i 45 minuta. Najljepša nagrada za trud je svakako, prelijep pogled na okolne planine: Kamešnicu, Dinaru, Kuljaču, Malovan, Tušnici, te prelijepa panorama na Buško jezero, Glamočko, Livanjsko, Duvanjsko i Kupreško polje. Cincar je planina smještena na jugozapadnom dijelu Bosne i Hercegovine, sjeveroistočno od Livna. Obronci sjeverne strane obrasli su uglavnom, gustom crnogoričnom šumom, dok je jugozapadna strana obrasla travnatim planinskim pašnjacima. Po običaju, nekoliko fotki sa vrha i neizostavna zajednička fotka.

Zajednička fotka

Na vrhu Cincara

Dolazak na vrh

Vrijeme marende

Uz marendu, odmor i fotografiranje, na vrhu se zadržavamo 25 minuta. Spust započinjemo u 11 h i 10 minuta prema Švabinim štalama.

Pri silasku s vrha Cincar

Prilikom silaska na stazi prema Švabinim štalam

Do Švabinih štala dolazimo u 11 h i 57 minuta ( 1400 m). Tu radimo još jednu pauzu od 25 minuta. Naš domaćin Ivo Čeko, odličan znalac livanjskog kraja, upoznaje nas sa detaljima vezanih za Švabine štale, evo te priče:
„Švabine štale“ je lokalni – pučki naziv za grupu objekata izgrađenih za vrijeme Austro-Ugarske monarhije. Gradnja je započeta 1890 godine, a izgrađeno je 17 objekata za potrebe stočarstva, u kojima je počela proizvodnja i danas čuvenog Livanjskog sira. Nažalost, sada su ostale samo ruševine nekadašnjih objekata kao svjedočanstvo jednog boljeg vremena. Kao poznavalac povijesti planinarstva Čeko nastavlja priču i dodaje da je 1936 godine podružnica Mosor Hrvatskog planinarskog društva dobila  planinarsko sklonište u jednom od ovih objekata. Lokacija na ovom mjestu najvjerojatnije je odabrana zbog izvora koji se zove „Begov izvor“. Pored izgrađenosti objekata Austro-Ugarska je izgradila i vodoopskrbni sustav za napajanje stoke. Pored informacija koje sam dobio, ovo vrijeme odmora iskoristio sam za obilazak Švabinih štala, kako bi napravio više fotografija sa različitih pozicija.

Izvor vode

Vrijeme odmora

Švabine štal

Švabine štale

Ovako su štale izgledale za vrijeme Austro-Ugarske monarhije

Nakon 25 minutnog odmora i obilaska i fotografiranja Švabinih štala, put nastavljamo sa našim domaćinom u pravcu planinarskog doma Kruzi. Tek što smo krenuli nailazimo na veći broj jestivih gljiva Puhara. Jedna među njima teška je barem 1,5 do 2 kile. Da je tome to tako Ivo je stavio svoju ruka na gljivu da se može usporediti veličina.

Gljiva Puhara

Na ovom dijelu kamenitijeg puta planinarska staza je dobro označena, a po travnatom dijelu markacije ne postoje, ali je staza dobro ugažena i vidljiva.

Na stazi

Nakon dvadesetak minuta hoda po razbacanom kamenitom dijelu puta ponovo izlazimo na travnati dio staze.

Na travnatom dijelu staze

Još jedna zajednička fotka prije dolaska u dom Kruzi

Značajno je napomenuti da je staza od Švabinih štala gotovo polegnuta po cijeloj dužini do doma. Na putu nailazimo na rijetke ruševine i ostatke pastirskih stanova i bunara_pojilišta u kojima se i danas zadržava voda. Evo takvog jednog primjera bunara.

Ostaci zapuštenog bunara

Bunar se nalazi u samoj blizini doma, udaljen svega 4 do 5 minuta hoda. I konačno, stižemo, do krajnjeg našeg današnjeg cilja do planinarskog doma Kruzi.

U dolasku iznad doma

Naš spust završavamo u 13 sati. Slijedi presvlačenje, uživanje u prekrasnom sunčanom danu i još pokoja fotka ispred doma.

Ispred doma

Panta sa svojim limenim ljubimcem

Naši ljubazni domaćini pripremili su nam ručak kao i prethodni dan.

Vrijeme ručka

Na kraju, prije našeg odlaska napravio sam nekoliko kombiniranih zajedničkih fotografija naših domaćina PD Cincar zasebno, nas učesnika pohoda PD Knezdrad, te zajednička fotografija svih zajedno.

Naši domaćini PD Cincar Livno

Gosti članovi PD Knezgrad Lovran

Zajednička fotografija

Na kraju, prije rastanka, koristim još jednom ovu priliku da se u svoje ime i u ime PD Knezgrad Lovran zahvalimo našim predivnim domaćinima koji su nas tako lijepo dočekali i ugostili. Sve što su učinili, učinili su to sa veseljem, dušom i srcem kako bi naš boravak bio što ugodniji.
Nadam se, da ćemo uskoro moći uzvratiti gostoprimstvo, vašim dolaskom na tradicionalni pohod na Učku „ Marunada“.

Čekamo vas!

Opraštamo se sa našim domaćinima i krećemo doma. Na putu prema Livnu, na naše oduševljenje susrećemo krdo divljih konja.

Krdo divljih konja

U nastavku slijedi: gps tragovi na Google Earthi i topografskoj karti, vertikalni profil staze, te link albuma fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.

Gpx tragovi uspona na Cincar na Google Earthu

GPS tragovi uspona na Cincar na topografskoj karti

Vertikalni profil staze uspona na Cincar